Preskočiť na obsah

Spev Harzského kanárika

Harzský kanárik (dutospevec) spieva so zatvoreným zobákom. Kanárik prednáša svoju pieseň v takzvaných túrach. Spev je vysoký, stredný a nízky ako je soprán, tenor a bas. Hlboký prednes je najlepší a má najvyššiu hodnotu. Najlepšie zvuky kanárika sú samohlásky A, E, I, O a U. Pieseň by mala byť rozpoznateľná podľa spoluhlások a hodnotená podľa samohlások. Pri posudzovaní kvality piesni, počúvať tón, ktorý je definovaný ako jasnosť a hĺbka. Kanárik zvyčajne začína svoje piesňové vystúpenie rolou zvončeka, ktorá sa potom premení na dutú rolu, potom nasleduje v piesni bas, a potom nasledujú duté zvonky a nakoniec sa ozve píšťalka. Žiaľ, v kolekcii to tak nie je vždy (kolekcia = 4 vtáky v klietke nad sebou), jeden vták spieva jednu túru, zatiaľ čo ďalší už spieva inú. Tu musí trénované ucho rozhodcov pozorne počúvať a pozorne sledovať.

• Dutá rola – Hohlrole: ryryryry…., v druhej polohe rorororo…. av tretej polohe na rurururu…..
Ako už názov napovedá, jedná sa o dutý zvuk, a je základom všetkých rolí. DUTÁ ÚLOHA môže byť dodaná v rôznych stvárneniach, najlepší spev je so samohláskami U, UO, alebo OO, s R alebo RR, čo umocňuje rolovací účinok. Príklad: Ak si chcete predstaviť tento zvuk, vrátane jeho vzostupu a pádu, predstavte si zvuk nárazového vetra, ktorý fúka cez malú dieru. Hodnotí sa až 27 bodmi.

• Basová rola – Knorren: arararar…., orororor…. alebo urururur…..
Basová rola je veľmi hlboký prednes, ktorý je dodávaný so zobákom pevne zatvoreným, čo zaisťuje hladké vrnenie alebo koľajový zvuk, ako keď pradie mačka. Hodnotí sa až 27 bodmi.

• Vodný tlkot – Wasserrolle: vivivi, vavava, vovovo, vuvuvu
Tento prednes je vyslovovaný ako lepidlo, končí na K a má dvojitú pasáž s rytmom tlkotu a polohlasom vody. Príklad: Prázdnu fľašu ponoríme do hlbokej nádoby s vodou. To dáva požadovaný zvuk s rytmom tlkotu a vodným podtónom. Je najlepšie, keď kanár spieva pomaly.

• Tlkot – Glucken: takže vyznievajú na lyd, lod, ľud, kok, gok, vok av najkvalitnejšom prevedení na gluk alebo bluk
Tento prednes je vyslovovaný ako lepidlo končiace písmenom K a je jednou z najjednoduchších ciest pre začiatočníkov sa učiť, ako vták skutočne vysloví slovo Glucke. Príklad: Najlepší z nich je ako zvuk, ktorý zaznie, keď nalievate vodu do sudu.

• Tlkotová rola: táto rola je hlboká, a skladá sa z prízemia tón Bass s príklepom, občasné údery Glucke, ktoré sú spojené s R . To mu dáva kontinuálne rolovaný účinok. Dalo by sa povedať, že Bass sa spieva pomaly, čím nechal tlkot prejsť. Niektorí rozhodcovia toto nebodujú, a ďalší ich bodujú ako bas alebo tlkot podľa toho, čo prevláda. Príklad: Ak chcete získať predstavu o tejto úlohe, predstavte si motocykel ktorý sa blíži, prechádza okolo vás, a potom odchádza preč. To tiež môže byť popísané ako pomalá basová rola.

• Hukot – Schockel: vyznie na hy-hy, ho-ho, hu-hu
Táto ukážka je podobná dutej role, okrem toho, že je prednášaný so základnými zvukmi O alebo U, a spoluhláska H je počuť veľmi ľahko pred samohláskami O alebo U, ako HO HO HO alebo HU HU HU. To je podobné ako osoby poskytujúce hlboký smiech, a je niekedy nazývaný Laughing hukot. Príklad: Hukot niekedy vyzerá, že prichádza zo suda ako ozvena.

• Dutý zvonček – Hohlklingel: táto pieseň je dodávaná iba v dvoch registroch, strednej a nízkej. Najlepší dutý zvonček je v okamihu, keď sa mení hlas z hlbokého dutého zvončeka, prinášať to najlepšie z zvon samohlásky O alebo U, a spoluhlásky l, čo dáva vykresľovanie lul lul lul LUL, alebo LOL LOL LOL LOL . Hodnotí sa až 18 bodmi

• Píšťala – Pfeife: Vyznie na tý, tó, tú alebo dý, dó, dú alebo dáu.
Jedná sa o jednoduchú túru, a ako som povedal predtým, ľahko sa učia. To môže byť dodávané vo všetkých troch registroch, najlepšie je v nízkej registri, a zvuk, ako tóny, ktoré prichádzajú z flauty. Príklad: Vytrvalé tóny z flauty, DU DU DU DO DO DO alebo. To je najlepšie keď to spieva pomaly asi štyrikrát. Ešte je aj Tlkotová píšťala. Kanár začne vyslovovať slovo Glucke, ale namiesto ukončenia slovo, on udržuje flautový zvuk, nevysloví K. Hodnotí sa až 18 bodmi

• Vodna rola – Wasserrolle: jedná sa o jednoduchú túru a znie to ako voda tečúca cez kamene spôsobujúce zvlnenie vody. „Voda beží niekde inde.“
Hlboké bublajúce vody: táto túra má samohlásky O a U a spoluhlásky B, a je bublajúci zvuk s vodným nádychom. Príklad: ako bubliny BLOUB BLOUB BLOUB alebo BLOB BLOB BLOB, ale musí byť veľmi hlboká, s vodným zvukom.

• Zvonček – Klingel: Spieva sa v hornom registri, a často nasleduje dutá rola. Spev znie ako cinkanie na malý zvon, a mali by byť spievané ticho. Má samohlásku I (LIL) a spoluhlásky R (RE), ako kĺzavý zvuk zvonu. Spev je dodávaný s rytmom, rovnako ako vo veľmi vysokých flautových tónoch. Kým táto túra dostane nízke hodnotenie, ale správne zaspievaná podáva poslucháčovi skvelý zážitok. Dobrý príklad: LIL LIL LIL. Treba však tiež povedať, že keď je zle zaspievaná, alebo dlho, môže byť škaredá, a je základom pre chyby.

• Zdvojená veta – Doppel Tour: tento prednes je naozaj vzácny, a je potešením ju počuť. Vypočujte si ju veľmi starostlivo, a budete počuť dve role zároveň. Dutá rola je spievaná cez basovú rolu „.

Spev vtákov má rôzne biologické funkcie, ktorých ťažiskom je dvorenie. Dvorenie alebo napríklad signalizovať prítomnosť súkmeňovcov (iným samcom). Na toto územie si tu nárokujem, preto vtáky v prírode spievajú najmä v období rozmnožovania.
Prečo môže Harzský kanárik tak dobre spievať. Ako to vôbec funguje? Spevavé vtáky (Passeres), podrad spevavcov (Passeriformes), sa vyznačujú osobitnou stavbou zvukovo-produkujúcich orgánov (na rozdiel od ostatných skupín majú viac ako tri páry (spevavé svaly) a je ich okolo 4200 druhov. Tvoria najpočetnejšiu skupinu vtákov. Nasleduje klasifikácia najrozmanitejších chovaných druhov vtákov, teda aj naše harzské kanáriky. Ťažké kosti, ktoré sú typické pre cicavce, by vtákom sťažili alebo dokonca znemožnili let. Kosti vtákov na druhej strane sú veľmi ľahké, v niektorých dokonca prechádzajú vzduchové vaky Druhá funkcia je plne spojená s dýchaním. Tento systém vzduchových vakov je jedinečný pre vtáky a je anatomicky súčasťou pľúc. Pri vdýchnutí sa vzduch nasáva z priedušnica cez pľúca do zadného systému vzduchových vakov a pri výdychu ide opäť cez pľúca do prednej časti vzduchových vakov a opäť von. Takže vzduch prechádza pľúcami dvakrát. To znamená, že všetky toxíny vo vzduchu sa absorbujú dvakrát viac ako u cicavcov. Na druhej strane je zárukou, že svaly budú počas letu alebo pri speve naďalej zásobované kyslíkom. Zvuková produkcia, teda spev, prebieha v dolnom hrtane syrinxu! Tá sa nachádza v oblasti, kde sa rozvetvuje priedušnica. Tympanické membrány sú prinútené vibrovať veľmi jemnými svalmi. Objem potom závisí od tlaku prúdu vzduchu, ktorý sa tlačí cez vzduchové vaky. Jemná úprava spevu zatiaľ nie je známa. Zvuky, ktoré produkuje dutina, sú mimoriadne dôležité pre komunikáciu v rámci druhu a medzi partnermi v páre. Takže vieme o návnadách počas obdobia rozmnožovania, ktoré, zdá sa, vopred identifikuje párenie.Harzer Roller spieva, pretože je mu vrodený. Samotný spev slúži na rozmnožovanie, iba samec spieva na ohraničenie územia, na ktoré sa dostane jedna alebo viac samíc. Postavia si hniezdo a nechajú samca spáriť sa s nimi. Vajíčka sa znášajú a mláďatá sa chovajú spoločne. V prírode je to tak. Potom sa páry opäť oddelia a svoju cestu si nájdu aj mláďatá. Iba ich chovaním v klietkach a ľudskou rukou sa do dnešného kanárika Harzer Roller vyšľachtilo iné správanie. Pôvodný spev, hovorí sa o flautových tónoch, bol tiež značne pozmenený ľudskou rukou. To je ľahko počuť, keď počujete spievať dutospevca, je to ako keby vystupoval spevák. Počas vystúpenia štvorčlennej skupiny, ako sú všetky dutospevce hodnotené, to znie, ako keby spieval štvorhlasný zbor.V roli sú jednotlivé tónové slabiky zoradené bez medzier. Koniec predchádzajúcej slabiky je zároveň začiatkom nasledujúcej slabiky, takže vzniká súvislý tok.Trochu oddelená veta naopak vykazuje krátke, ale zreteľne počuteľné oneskorenia medzi jednotlivými tónovými slabikami. Tým sa vytvorí malá časová medzera pred nasledujúcim tónom. Pauzy medzi slabikami silne oddelených túr sú zreteľnejšie vnímateľné, pretože majú približne dĺžku trvania samotnej tónovej slabiky. Dĺžku časových intervalov je možné merať prístrojmi. Študovali to aj vedci.. Čo milovníci a znalci dutospevcov už dávno vedia, že dĺžky slabík a prestávok nie sú presne stanovené, ale v skutočnosti sú celkom odlišné. Líšia sa v rámci jednotlivých zvukových skupín, túr a tiež odlišne od vtáka k vtáku. Tu správne predpokladáme, že tieto prvky majú biologickú funkciu, ktorú vtáky nespievajú bezdôvodne, ale pre ich vysoké časové rozlíšenie im už sluch umožňuje rozpoznať iné vtáky, ako sú partneri na rozmnožovanie alebo kamaráti v rojoch ako takých. Vokalizácie spevavých vtákov sú, podobne ako jazyk alebo piesne ľudí, prevažne prostriedkom komunikácie. Medzi rôznorodými zvukmi, ktoré môžeme počuť od vtákov, má osobitný význam jedna skupina tónov alebo sekvencie tónov, ktorá sa nazýva pieseň kvôli eufónii v ľudskom uchu. V speve sú tóny usporiadané do zvukov a sledov zvukov, ktoré sa opakujú v najrozmanitejších postupnostiach, niekedy v modifikovanej podobe, a tak sa spájajú do strof. Celý spev sa skladá z jednotlivých strof spomínaných vyššie. Spev dutospevcov si môžete vypočuť aj na YouTube. Najdete tam veĺa videí so spevom Harzského kanárika.

Škola mladých kanárov.

Každý chovateľ spevavých kanárikov sa teší na zaklietkovanie svojich operencov a ich zaradenie do školy. Tam sa dozvedia akú spevnú kvalitu spevaví kanári zdedili po svojich rodičoch. Zaklietkovaniu predchádza vyčistenie všetkých spevných klietok a samotného regálu alebo skrine, kde budeme mať kanáriky umiestnené. Dezinfekciu vykonávam v teplej vode s prídavkom chloramínu – B. To isté mimo klietky, rovnako regál alebo skriňa, krmítka i bidielka. Klietky umiestnim podľa poradia a počtu kanárov od 1 až napr. do 100. V ľavom rohu na dne klietky vpredu mám poradové číslo klietky a v pravom rohu číslo kanára na nálepke napísané fixkou. Štítky prilepím na prednú stranu plechového dna. Na dno dávam čistý riečny piesok, ktorý mením každý týždeň pri čistení.
Po uložení klietky do regálu vykonávam dezinfekciu miestnosti, kde sú regál alebo skrine s kanármi umiestnené. Miestnosť má mať patričnú teplotu a vlhkosť. Regály mám postavené pozdĺž steny, nie proti oknu. Pokiaľ máme regál priamo proti oknu, nedostaví sa patričný výsledok. Dochádza k dráždeniu k spevu ak ovplyvňovaniu chybných túr. A to nechceme.
Po zoradení klietok do regálu a príprave jednotného kŕmenia a hlavne teploty v miestnosti, začnem samčeky vychytávať vo voliére a umiestňovať do klietok. Samce musia byť úplne preperení a pokiaľ nie sú, radšej ich necháme nejaký čas vo voliére dokončiť preperovanie. Samčeky zoraďujem do klietok podľa otcov, aj keď ich je niekoľko po inej matke. Je predpoklad, že mladí samci nám prinesú základné túry – dutú rolu, basovú rolu, dutozvončeky a píšťaly zdedené po otcovi – býva to spravidla na 50%. Bratov dávam vždy vedľa seba.
Základom je pripraviť kŕmenie s dobrou repkou. najlepšie letnú, ktorú dávam po celú dobu výcviku až po absolvovaní všetkých súťaží vrátane majstrovskej. Samčekom, ktorých dávame do klietok, očistíme nohy, pokiaľ majú na nich trus. Dlhé pazúriky, prípadne zobák tiež skrátime. Zároveň vykonáme kontrolu letiek a chvosta. Pokiaľ vidíme ulámané perá, vytrhneme ich, nové narastú za krátku dobu. Veľmi dôležitá je výmena vody. Ja dávam vodu odstátu deň pred podaním a denne ju mením. Dôležité je prvý deň pred klieckovaním kanárov nasypať trochu zrna na dno klietky, pretože niektorý z nich nemusí hneď nájsť kŕmidlá a vodu. Kanáre nechávam po zaklietkovaní úplne v pokoji!!!
Prvý týždeň dávam len pripravenú miešanku. Už prvým dňom začínam denný režim tým, že kanárom denne trikrát zasvietim elektrickým svetlom. Svietim žiarovkou minimálne 100 až 200 W. Svetlo nechávam svietiť asi 3/4 hodiny. Kŕmim výhradne večer asi po 18. hodine. Po dobu asi 4 až 6 dní dávam večer medzi klietky prepážky, čím sú kanári opäť v novom prostredí. Denne kontrolujem klietky, či sú samce v poriadku. Umiestnené kanáriky nemením, aj keď už počujem niektoré vynikajúce túry. Iba kanáriky. ktorí majú nejakú vadu, musíme z regálu odstrániť a premiestniť do pripraveného budníka. Na ich miesto prídu ďalší podľa otca. Pomaly začnem vysedávať pred regálom, hoci kanári vôbec nespievajú, ale tým si zvykajú na moju prítomnosť. Býva to denne zo začiatku 10 až 15 minút. Po ubehnutí 7 – 8 dní dávam na skriňu alebo regál záves, a to tak, aby kanári našli kŕmenie a vodu. Toto je najlepšie realizovať večer. Samozrejme musím 3 x denne odtemniť na už spomínanú 3/4 hodinu.
Býva sporné, či používať do školy predspeváka alebo nie. Ja ho už niekoľko rokov nepoužívam, pretože dávam prednosť dedičným vlastnostiam po otcovi a matke. Predspevák by mal byť zaradený asi v spodnej polovici regálu, mal by vlastniť základné túry a byť rovnakého spevavého smeru. Nemal by mať žiadnu chybu, pretože mladí kanári sa rýchlo naučia nežiaduce chyby a zvuky. V škole sa vždy nájde vyspelý jedinec, ktorý riadi chod a dianie v regáli. Preto je veľmi dôležité sledovať celý vývoj spevu a usmerňovať ich jednotlivými prísadami a kŕmením. Každé zrnko niektorého druhu kŕmenia má veľký vplyv na spev kanárov.
Základ -letná repka- nám spôsobuje hlavne poddajnosť a pružnosť prednesu. Podaním semenca vo väčšom množstve spev zdrsní, ale naopak v menšom množstve spevnému hlasu dáva mohutnosť a zvučnosť. Niger spev zostrí, kanári sú temperamentní a prudkí. Naopak v menšom množstve pôsobí na zdravotný stav – zabraňuje zápalom. Slnečnica môže nahradiť semenec. Na spev pôsobí veľmi dobre tým, že zjemňuje jednotlivé túry a pritom spev tlmí. Lúpaný ovos spôsobuje vo väčšom množstve zápchu a zachrípnutie. Lesknica pri podaní väčšieho množstva spôsobí, že samce prednášajú túry ostro, hlasno a široko. Toľko o zrní, ktoré pôsobia na spev.
Preto chovateľ musí stále sledovať vývoj spevu a ten usmerňovať aj kŕmením. Veľmi dôležitou zložkou pre kvalitu spevu je varené vajíčko, ktoré čistí hlas. Kanári idú do hĺbok a spev má kovový zvuk. Spev kanárika sa stáva jasným a na počúvanie veľmi lahodným. Treba však takto kŕmiť veľmi opatrne, aby kanári nezapadli do hĺbok potom nevyspievajú jednotlivé túry.
Zo zdravotných dôvodov dávam do vaječnej miešanky surovú mrkvu. Vaječnú zmes začínam dávať až za 14 dní, a to každý tretí deň. Vaječná zmes sa skladá z vareného vajíčka, strúhanky a surovej mrkvy. Toto podávam ráno. Určite sú ešte rôzne iné krmivá (mravčie kukly, múčne červy, pohánka, proso, mak, šalátové semienko, ľan atď.). Všetko záleží na chovateľovi, ako si jedálny lístok pripraví. Môj jedálny lístok spočíva v príprave vaječnej zmesi, miešanky, odstátej vody a jablka. Miešanku každý deň, vaječnú zmes každý tretí deň, jablko každý štvrtý deň. Vodu denne, niekedy do nej dávam trochu medu (asi 1 x za týždeň). Keď sú kanári zaklietkovaný asi 14 až 18 dní, zatemním úplne okno. Kanári zostávajú v tme. Dodržujem denný režim, odtemňujem 3 x denne na 3/4 hodiny.
Veľmi dôležité je sledovať zdravotný stav všetkých samčekov. Treba dbať na úplnú čistotu spevných klietok a regálu. Od chorého kanárika nemôžeme očakávať žiadny spevný výkon. Na plné vyjadrenie spevu je základnou podmienkou najvyššia zdatnosť a kondícia kanárov. Zdravý vták nám predvádza svoj spevavý výkon trvalo a niekedy aj v sťažených podmienkach. Kanár má v klietke obmedzený pohyb, preto musíme dbať na to, aby nám nepribral alebo naopak nebol podvyživený. Preto vykonávam aspoň raz týždenne počas čistenia klietok kontrolu ich zdravotného stavu, taktiež kontrolu letiek chvostových pier, nožičiek i krúžkov.
Zatemňovanie mladých kanárov má v škole veľmi dôležitý vplyv na ich spevný vývoj. Od kanára požadujeme, aby jeho spev bol jemný, okrúhly, hlboký a prednes pokojný. Spev kanárika sa vyvíja pomaly prehlbovaním ľahkých túr, s pozvoľným prechodom do túr ťažších. Tento spevavý vývoj sa uskutoční jedine v pokojnom zatemnenom prostredí. Dokonale zladený s krmivom, s teplotou a denným režimom je u dobrého kmeňa zárukou kvalitného spevu.
Chovateľ si musí nájsť voľný čas na počúvanie svojich miláčikov, a to minimálne 1/2 hodiny denne. Tým získa určitý prehľad o jednotlivých kanároch. Kanár, ktorý prednáša nejakú chybnú túru, napríklad vysoké zvončeky, pretĺkané túry, krčené píšťaly, cvrčanie a podobne, musí byť ihneď zo školy vyradený. Chyby sa kanári veľmi rýchlo naučia a pokazia nám celú školu. Preto je nutné vykonávať ich počúvanie!
Pri počúvaní si pomaly začínam robiť poznámky o kanároch, ktorí prinášajú pekné túry. Podmienkou je však jeho samotné počúvanie, pretože spev sa nám v škole čiastočne skresľuje. Chovateľ musí mať veľmi dobrý sluch, a pokiaľ ho nemá, musí si pozvať chovateľa, ktorý ovláda škálu spevu a vykoná výber samcov do kolekcií na súťaž.
Asi 3 týždne pred miestnymi alebo okresnými súťažami začínam kanáriky pomaly vyberať z regálu na počúvanie. Najlepšie v miestnosti, kde je pokoj. Staviam si spravidla 3 až 6 kolekcií na raz a sledujem ich spev. Kanáriky vystavujem pod elektrickým svetlom, kde im dám pred vystavením trochu kŕmenia. Kanári prijmú potravu a potom pomaly začínajú spievať. Klietky staviam nad sebou v počte štyroch až šiestich, niekedy aj viac. Hornú klietku zakryjem prepážkou, svetlo by malo svietiť na klietky zhora. Kolekcia nechávam prvý týždeň 20 až 30 minút, aj keď vtáky nespievajú. Ďalší týždeň nám kolekcie kanárov veľmi pekne prechádzajú a tu je už na chovateľovi, aby najlepšie kanáriky zostavoval do kolekcií. To je jeden z veľmi dôležitých bodov úspechu. Kolekcia kanárov musí byť harmonická ako celok, a to tak, že v hlavných túrach by mali jednotliví kanári na seba navzájom nadväzovať.
Zostavujeme k sebe buď jemné kanáriky, alebo orgánové. Snažíme sa zostaviť kolekciu, ktorá vlastní štyri základné túry v tretej polohe, nemá žiadne rozprávanie, myslím napríklad tlkot alebo nejakú chybu. Keď mám už kolekcie zostavené, dávam ich do pripravených budníkov. Kto nemá, dá najlepšie kanáriky dole do regálu už v kolekciách. Potom už spomínaný týždeň pred súťažou začínam s trénovaním kolekcie kanárov. To je ďalší veľmi dôležitý faktor úspechu. Nikdy nepreťahujem dobu tréningu, vždy len 30 min. Veľmi dôležité je tiež meniť dobu ráno, večer alebo popoludní – minimálne 3 x alebo 4 x. Trénovanie vykonávam pri elektrickom svetle a teplote 15 až 18 °C. Vlhkosť mám 70 až 80%. Kŕmenie je stále rovnaké, ani denný režim kŕmenia nemením. Ideálne je, keď v čase súťaží vonku mrzne a je okolo -15 °C. Kanári veľmi dobre pri takom mraze prechádzajú a idú do hĺbok – tretích polôh.
Keď nastane doba sťahovania kanárov na súťaž, nachystám si kŕmenie rovnaké ako počas prípravy. Pridám niekoľko zrniek semena, lesknice a nigru a všetko zmiešam. Prepravky pre kanáriky majú byť také, aby kanárom nebolo ani zima ani teplo. Pri väčšej teplote sa kanári spotia a zaparia. Pokiaľ sa cestuje na väčšiu vzdialenosť, musíme kanáriky sledovať v priebehu cesty a zaistiť im také podmienky, aby sa na miesto výstavy alebo súťaže dostali v poriadku.
V miestnosti pre súťaž, kde sú kanári umiestnení, by sa mala teplota pohybovať od 18 do 21 °C. Tam, kde sa bude posudzovať, by mala byť teplota vyššia ako 24 °C. Miestnosť, kde sa kanári posudzujú, by mala byť dobre vykúrená a pripravená tak, aby nám kanári dobre prechádzali a zaspievali to, čo v nich je. Miestnosť má byť v takom mieste, kde nie je hluk, napr. aj z dopravných prostriedkov (električky, autá, autobusy a podobne).
Keď končia miestne alebo okresné súťaže, musíme opäť kanáriky veľmi opatrne preniesť do budníkov alebo regálu v byte. Veľmi dôležitá je opäť teplota, ktorá bola na súťaži a ktorá je doma. Môže sa stať, že kanáriky prinesieme zo súťaží a začnú nám pelichať.Preto znovu pozor pri preprave a spätnom klieckovaní doma. Veľmi dobré je dať kanárom odstátu vodu alebo čistý čaj, do vody je možné pridať trochu „celaskonu“. Ide o prvé dva dni. Opäť dávame slabšie kŕmenie a pozorne sledujeme každého kanárika, ktorý bol na súťaži, hlavne po zdravotnej stránke. Iste, každý sa dozvie, ako jeho kolekcia na súťaži dopadla. Môže sa stať, že niektorý nezaspieval tak, ako by si chovateľ predstavoval. Preto po aklimatizácii doma opäť všetky kanáriky vypočuje. Pokiaľ sa spevavne nezlepší, dá do kolekcie pre majstrovskú súťaž iného kanárika. Podľa smerníc ÚV ČSCH ZK môže chovateľ vystaviť len jednu kolekciu vlastného chovu. Preto opäť vyberie zo svojho chovu 4 najlepšie kanáriky a tieto znovu pripravuje na majstrovskú súťaž. Je dôležité si pripraviť aspoň 2 až 3 náhradníkov, ktorí taktiež trénujú. Opäť kolekcie pripravujem a trénujem minimálne 2 x denne, usmerňujem ich spev teplotou, kŕmením, zatemňovaním a denne samotným trénovaním. Príliš veľa trénovania môže tiež ublížiť, preto pozor na pretrénovanie!
Odporúčam, aby si každý, kto chce na majstrovskej súťaži uspieť, svojich kanáriky na miesto konania zaviezol sám. Neodporúčam zasielanie železnicou. Môže sa stať, že kanári prídu v zlom stave a vôbec nezaspievajú.
Preto vždy dovezte kanáriky na miesto osobne. Taktiež pred samotným odchodom si pripravte kŕmenie asi na 8 dní. Stáva sa, že niektorý chovateľ má kŕmenie sotva na dva dni, a potom sa čuduje, že jeho kanári neuspejú. Organizátori dávajú také kŕmenie, ktoré majú k dispozícii. Tým nám potom kanári utečú do druhých polôh namiesto tretej polohy.
Myslím si, že som aspoň čiastočne naznačil svoje skúsenosti so školou kanárov a ich prípravou na súťaž. Verím, že hlavne začiatočníci si niečo z mojich rád vyberú. Prajem všetkým chovateľom spevavých kanárov veľa úspechov v súťažiach miestnych a hlavne potom na majstrovskej súťaži.

Autorom tohoto článku je PÁN Rudolf Scholz.